Майя Дерен: українка, з якої почався американський кіноавангард

 Майя Дерен: українка, з якої почався американський кіноавангард 

29 квітня 1917 року народилася Майя Дерен – культова кінорежисерка, поетеса, хореограф, етнограф, теоретик кіно та політична публіцистка. Перша американська режисерка незалежного кіно з Києва.

Елеонора Деренковська – справжнє ім’я Майї, народилася у Києві. Батько був психіатром, а мати акторкою. Свою доню назвали на честь італійської актриси Елеонори Дузе. Коли дівчинці виповнилося 5 років, сім’я емігрувала до Сполучених Штатів. Освіту дівчина здобувала у Нью-Йоркському університеті, де отримала ступінь бакалавра політології.

Щойно дівчині виповнилося 18 років, вона вперше вийшла заміж, але палке і юне кохання тривало недовго, і через чотири роки шлюб розпався.

Спочатку Елеонора не мріяла ні про кіно, ні про режисуру, поглиблено вивчала літературу. На початку 40-х років працювала особистим секретарем видатної американської балерини Кетрін Данем, яка своїм впливом навернула дівчину до вивчення африканських та гаїтянських ритуалів.

У 43-му Деренковська вдруге вийшла заміж. ЇЇ чоловіком став чеський авангардний фотохудожник і кінорежисер Олександр Гакешмінд. Саме він познайомив дружину із захоплюючим світом кіно. Вони разом почали знімати фільми: він – оператор, вона – сценаристка і акторка. Саме тоді і з’явилася Майя Дерен, бо Елеонора вирішила взяти собі псевдонім, який означав: ім’я – від народу майя, прізвище – скорочення власного. В цей час коло її спілкування було обраним, до нього належали Андре Бретон, Марсель Дюшан, Джон Кейдж, Анаїс Нін, Ґреґорі Бейтсон, Ентоні Тюдор.

У 40-х роках Голлівуд переживав творчу і фінансову кризу. Сюжетів для великого кіно не вистачало, грошей теж не було. Саме в той час, у 43-му Майя з Олександром створили фільм "Полуденні сітки”. До цього Дерен була поетесою, але, як сама зазначала, "досить поганою поетесою, оскільки думала з точки зору візуальних образів”: "Поезія була спробою помістити ці образи в слова. А коли я отримала в руки камеру, це було наче повернення додому. Це було те, що я завжди хотіла робити ".

У фільмі Майя зіграла роль жінки, чия підсвідомість проривається на екран. Події відбуваються неначе у сновидінні і сповнені символізму, де героїня здійснює містичну подорож, трактувати яку можна на по різному. 

Майя Дерен: українка, з якої почався американський кіноавангард 

Кадр з фільму "Полуденні сітки”

Цей фільм отримав нагороду на Каннському кінофестивалі і став першим американським сюрреалістичним кіно, яке, як вважають дослідники кінематографу, допомагає глядачеві зрозуміти фільми Девіда Лінча "Шосе в нікуди” і "Малхолланд драйв”.

Другою відзнятою стрічкою стала "На землі”, яка так само являла собою гру підсвідомості. Двійники героїні й подвійний простір – приміщення й прибережних скель – подвоюють і заразом розшаровують сприйняття: в одному місці (у світі цивілізації) блукає наше тіло, в іншому – вільна від неї душа. Згодом критики визначали її підхід, як "поетичну психодраму” і "кіно трансу”. У наш час таке кіно, швидше за все, назвали би "психоделічним”.

На той момент шлюб із другим чоловіком теж добіг свого кінця. Далі Майя почала сама працювати над фільмами. Кожна стрічка вражала по-своєму. 

Майя Дерен: українка, з якої почався американський кіноавангард

У 1946 році Майя стала першим лауреатом стипендії Ґуґґенгайма за творчу працю в кіно. Отриманий грант дозволив здійснити подорож на Гаїті і дослідити ритуали магії вуду. Там вона провела два роки. Відзняла купу відеоматеріалів. Дослідники були у захваті від того, що вона змогла добитися у жерців допуску до таїнств магії. Також про цю подорож вона написала книгу "Божественні Вершники: Живі Боги Гаїті”. Редактором книги став Джозеф Кемпбелл, творчість якого у майбутньому стане джерелом натхнення для Джорджа Лукаса – творця космічної опери "Зоряні війни”.

Фільми були її пристрастю, але зізнавалася, що це абсолютно непросте мистецтво, тому що постійно долаєш фінансові проблеми, плюс техніка, яка виходить з ладу в найбільш невідповідний момент. Краще вже бути художником, тому що пензлики точно не ламаються. Разом з тим, киянка ніколи не акцентувала на техніці.

Один із найдивніших і суперечливих фільмів Майї Дерен – "Пильний погляд ночі”, розпочатий у 1952 році, закінчений лише через кілька років через брак коштів. Це було співробітництво з хореографічною школою Метрополітен-опери. Танцюристи з’являються в чорному просторі й нагадують сузір’я, або плеяди грецьких богів. 

Майя Дерен: українка, з якої почався американський кіноавангард 

Кадр з фільму "Пильний погляд ночі”

Від самого початку Майя Дерен критикувала Голлівуд за його монополію на американське кіно, за залежність від глядача і від грошей. Вона вважала, що кіно має бути вільним і дешевим, і що необов’язково ліпити неймовірні декорації, коли можна вести діалог із глядачем досить стриманими засобами. На відміну від звичайної кінопродукції, сюжету в її короткометражних фільмах немає. Її завдання – за допомогою простих прийомів – ритму, світла, монтажу й зміни кінематографічної "оптики” – вивести глядача за межі реального часу й занурити в стан гіпнотичного екстазу.

Померла Майя Дерен 13 жовтня 1961-го у Нью-Йорку від крововиливу у мозок. Це пов’язують із вживанням амфетамінів ще з початку 1940-х років. Прах Майї Дерен було розвіяно над рікою Фудзі у Японії. Життя Дерен, як і її творчість, було сповнене таємничості і містики.

У 1986 році Американський кіноінститут заснував нагороду авторам незалежного кіно імені Майї Дерен.

Зараз можна побачити ідеї Майї у кліпі американської співачки Жанель Моне і фігури з дзеркалами на обличчі явно взяті з "Післяполуденних мереж”. До речі, сама Майя так і говорила: "У своїх фільмах я можу змусити світ танцювати”.

У 2011 році її короткометражні стрічки показали в межах кінофестивалю "Молодість” у Києві.

 

 

Джерело: Український інтерес 

 


  • Автор: Журналіст
  • Переглядів: 172
  • Коментарів: 0
  • 29-04-2019, 23:10
реклама партнерів

Інформація до новини

Шановний користувач, Ви зайшли на сайт як не зареєстрований.
Ми пропонуємо Вам зареєструватись або зайти під своїм логіном.
Адміністрація не несе відповідальності за коментарі користувачв. Якщо Ви побачили рекламу, або непристойні коментарі, будь-ласка натисніть кнопку "СКАРГА".


Добавление комментария

Ваше Имя:
Ваш E-Mail:
Код:
Кликните на изображение чтобы обновить код, если он неразборчив
Введите код: