Туристичний збір у 2019 році залишився місцевим і ставки податку встановлюють відповідні ради на своїй території

 Туристичний збір у 2019 році залишився місцевим і ставки податку встановлюють відповідні ради на своїй території

 

З першого січня 2019 набрали чинності зміни до Податкового кодексу України, якими істотно змінено ставки, платиків та порядок адміністрування туристичного збору. 
Однак, як і раніше, збір залишився місцевим і ставки податку встановлюють відповідні РАДИ на своїй території. 
В нашому районі це Скадовська міська, Лазурненська селищна та сільські ради. Саме рішеннями цих рад встановлюється скільки саме треба буде сплачувати з кожного туриста у місцях проживання. 
Місця проживання (ночівлі). Порівняно зі старою редакцією вони неабияк доповнені — п. 268.5.1 ПКУ. Там (у пп. «а» і «б») зазначені тепер дві групи таких місць (об’єктів):

 

а) готелі, кемпінги, мотелі, гуртожитки для приїжджих, хостели, будинки відпочинку, туристичні бази, гірські притулки, табори для відпочинку, пансіонати та інші заклади готельного типу, санаторно-курортні заклади;

б) житловий будинок, прибудова до житлового будинку, квартира, котедж, кімната, садовий будинок, дачний будинок, будь-які інші об’єкти, що використовуються для тимчасового проживання (ночівлі).

Тобто коло місць проживання стало набагато ширшим — переважно воно поповнилося об’єктами, що ввійшли до групи з п.п. «б», які найчастіше перебувають у веденні звичайних фізосіб.

Якщо до 2019 року ставка турзбору являла собою «вилку» від 0,5 до 1 % від бази, якою була вартість усього періоду проживання (без ПДВ), то тепер базою стягнення турзбору є загальна кількість діб тимчасового розміщення в місцях проживання (ночівлі), визначених п.п. 268.5.1 ПКУ.

А ось ставки збору тепер диференційовані щодо видів «туризму» та обчислюються фіксовано — від розміру мінімальної заробітної плати (МЗП), встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, для однієї особи за кожну добу тимчасового розміщення:

— до 0,5 відсотка (для внутрішнього туризму);

— до 5 відсотків (для в’їзного туризму).

(У 2019 році 0,5 % від МЗП становитиме 20,87 грн., а 5 % — 208,65 грн.) Це максимальні ставки! Остаточно вони встановлюються відповідною радою.

Визначення цих видів «туризму» (спеціально для цілей стягнення турзбору) наведене в новому п.п. 14.1.277 ПКУ.

«Внутрішній туризм» визначений як переміщення в межах України громадян та/або осіб, що постійно мешкають в Україні.

«В’їзний туризм» — прибуття на територію України та/або переміщення в межах України (у будь-яких цілях) осіб, які постійно не мешкають на її території.

 

Тобто, кажучи по-простому, застосування конкретної ставки залежить від факту: розміщувана фізособа — «резидент» громадянин України чи «нерезидент». Виходить, щоб податок стягувався за зниженою, «резидентною», ставкою, платник (тобто особа, яка поселяється, — «турист»), мабуть, повинен буде пред’являти податковому агентові документ, що підтверджує його українське «резидентство»: наприклад, паспорт або спеціальне посвідчення (для іноземців).
Знову - розмір та співвідношення між собою ставок турзбору для «резів» і «нерезів» залежатиме від рішень місцевих рад.

 

 

Податкові агенти — не завжди «розміщуючі особи»
Податковими агентами зі стягнення турзбору (згідно з рішеннями місцевих рад) п.п. 268.5.2 ПКУ визначає такі три категорії осіб:

 

а) юрособи, філії, відділення, інші відокремлені підрозділи юросіб відповідно до п.п. 268.7.2 ПКУ, ФОП, які надають послуги з тимчасового розміщення осіб у місцях проживання (ночівлі), визначених п.п. 268.5.1;

Згідно з цим підпунктом юрособа, яка має підрозділ, що надає послуги з тимчасового розміщення в місцях проживання, зобов’язана зареєструвати такий підрозділ як податкового агента турзбору за місцезнаходженням цього підрозділу.

б) квартирно-посередницькі організації, які направляють неорганізованих осіб з метою їх тимчасового розміщення в місцях проживання (ночівлі), визначених п.п. «б» п.п. 268.5.1 ПКУ, що належать фізособам на праві власності або на праві користування за договором найму;

в) юрособи, уповноважені сільською, селищною, міською радою або радою об’єднаної територіальної громади стягувати турзбір на умовах договору, укладеного з відповідною радою.

Перелік податкових агентів та інформація про них розміщуються та оприлюдняться на офіційному веб-сайті сільської, селищної, міської ради або ради об’єднаної територіальної громади.

Порядок стягнення і строки сплати

У п.п. 268.6.1 ПКУ передбачено, що платники збору («туристи») сплачують збір авансом перед їх тимчасовим розміщенням у місцях проживання (ночівлі) податковим агентам, які стягують збір, за ставками, встановленими відповідними місцевими радами.

Як така сплата здійснюватиметься та який документ податковий агент зобов’язаний видати платникові («туристові») на підтвердження оплати збору треба розбиратися. Оскільки оплата збору не є оплатою за товари/роботи/послуги, то проводити її через РРО з видачею платнику касового чека не обов’язково (але якщо дуже хочеться, то можна й провести).

Мабуть, коли збір платитиметься готівкою, то прийняття збору податковими агентами здійснюватиметься через касу з видачею платникові прибуткового касового ордера (ПКО)*. Якщо ж оплату турзбору платник проведе безготівково (із застосуванням ПК тощо), то тут документ, який підтверджує сплату збору, платник повинен «організувати» собі сам, узявши виписку банку тощо.

А для чого він потрібен — читаємо в наступній нормі — п.п. 268.6.2 ПКУ, де зазначено: особа здійснює тимчасове розміщення платника збору в місцях проживання (ночівлі), що належать такій особі на праві власності або на праві користування, виключно за наявності у платника збору документа, що підтверджує сплату нею турзбору відповідно до ПКУ та рішенням місцевої ради.

 

Тобто ця норма прописана вже явно не для податкових агентів, яким жодний підтвердний документ не потрібен — адже вони самі повинні авансом прийняти від платника турзбір. Тому якщо податковий агент також є і «розміщуючою особою» (такі агенти перелічені в п.п. «а» п.п. 268.5.2 ПКУ — див. вище), то йому жодних «підтвердних» документів від платника не потрібно. Але, як вже зазначено, коло «розміщуючих осіб» набагато ширше за коло податкових агентів. Тому якщо «розміщуюча особа» не є податковим агентом, то вона може розмістити «туриста»-нерезидента (оскільки резиденти звільнені — див. вище) тільки за наявності в нього документа, що підтверджує сплату турзбору податковому агентові.
Проте видати відповідний документ про оплату турзбору (при розрахунку готівкою) він «туристові» зобов’язаний.

 

 

УВАГА, ШТРАФ!!! 
Серйозність намірів законодавців щодо впровадження нового виду турзбору підтверджує введення ними з 01.01.2019 р. достатньо суворої адмінвідповідальності за порушення правил його сплати і стягнення.

 

До КпАП додана ст. 163-17, ч. 1 якої за несплату турзбору платником («туристом») йому передбачено адмінштраф у розмірі 50 нмдг (850 грн.). Накладати цей штраф повинні адмінкомісії при виконкомах на підставі протоколів представників органів внутрішніх справ (Нацполіції). Тобто, мабуть, поліцейські ходитимуть по «нічліжках» і перевірятимуть — чи сплатив «турист» турзбір, і якщо в нього документа про сплату немає — то отримуй адмінштраф 850 грн.

Крім цього, ч. 2 і 3 ст. 163-17 КпАП передбачено штрафи, причому як до податкових агентів, так і до «розміщуючих осіб», за порушення порядку та/або особливостей стягнення та/або сплати турзбору, встановленого ПКУ і рішенням місцевої ради.

Зазначимо, що в цій нормі не конкретизовано: якщо це будуть юрособи (а не ФОП) — до яких фізосіб повинен застосовуватися штраф. Утім, навряд чи на цій підставі можна буде від нього відбитися... Швидше за все, у юросіб штрафуватимуть керівника.

Розмір цього штрафу — 100 нмдг (1700 грн.), а якщо протягом року знову впіймають, то штраф уже буде подвійним — 200 нмдг (3400 грн.). Накладати ці адмінштрафи (виносити рішення) повинні суди — на підставі протоколів, складених податківцями. Тобто податкових агентів і «розміщуючих осіб» повинні перевіряти фіскали — при перевірках питань стягнення турзбору.

Водночас, завжди пам’ятайте, що коли штрафовані порушення будуть не триваючими, то строки давності за ними становитимуть: для штрафу з ч. 1 ст. 16317 — 2 місяці, а для штрафу з ч. 2 і 3 цієї статті — 3 місяці з моменту порушення.

 

Поступово органи місцевого самоврядування по всій країні приймають рішення із затвердження ставок туристичного збору. 
На мою думку, сьогодні позитивними та заслуговуючими уваги є рішення Одеської міської ради - "Одеса для всіх своя" яким встановлено єдину ставку податку для внутрішніх та іноземних туристів. Також, обґрунтованою є позиція Запорізької міської ради, якою ставку диференційовано в залежності від вартості проживання. Це дуже важливо врахувати при прийнятті рішеннь радами нашого міста та району. 
Адже, нескладно підрахувати, що "фіксована ставка" буде бити по бюджетним та середнім місцям розміщення. Наприклад, збір в розмірі 100 грн з одного туриста у готелі вартістю номера 1000 грн становитиме 10% від вартості проживання, а в готелі за 300 грн це буде вже 33%!!!, що звісно позбавлено будь-якого сенсу. Тому, у нашому випадку, диференційний підхід має стати добрим варіантом. А ставки збору на початку його запровадження не мають бути захмарними. 
Дуже сподіваюсь на виважений підхід рад у цьому питанні. Чекаємо на відповідні рішення!

 

P. S. Відповідаючи на часте запитання наших скадовчан: згідно з постановою КМУ від 15.03.2006 р. № 297 (у оновлений редакції 2012 року) фізособи — власники або орендарі індивідуальних засобів розміщення можуть надавати послуги з тимчасового розміщення (проживання) без державної реєстрації їх як суб’єктів підприємницької діяльності. У зв’язку із цим звичайних фізосіб немає і в переліку податкових агентів.

 

 

Сергій Павленко, перший заступник голови Скадовської РДА

 


  • Автор: Журналіст
  • Переглядів: 155
  • Коментарів: 0
  • 31-01-2019, 21:48
реклама партнерів

Інформація до новини

Шановний користувач, Ви зайшли на сайт як не зареєстрований.
Ми пропонуємо Вам зареєструватись або зайти під своїм логіном.
Адміністрація не несе відповідальності за коментарі користувачв. Якщо Ви побачили рекламу, або непристойні коментарі, будь-ласка натисніть кнопку "СКАРГА".


Добавление комментария

Ваше Имя:
Ваш E-Mail:
Код:
Кликните на изображение чтобы обновить код, если он неразборчив
Введите код: