Багаті заплачуть. В Україні починається сезон полювання на товстосумів

 Багаті заплачуть.  В Україні починається сезон полювання на товстосумів 
Міністерство фінансів вирішило, що надбагаті українці повинні відзвітувати про свої доходи.
Чиновники розробили законопроект, згідно з яким, фізичні особи, що отримали істотний рівень доходу або що є кінцевими бенефіціарами крупних платників податків, будуть зобов'язані подавати щорічну декларацію про майнові статки і отримані за звітний період доходи.
Визначені і критерії "істотності". Так, якщо громадянин України володіє 10% і більш статутного капіталу компанії нерезидента, чий дохід за минулий податковий період (календарний рік) перевищив 10 млн євро, то він буде зобов'язаний пройти процедуру декларування. Крім того, фізична особа, що отримала у минулому році 50 млн грн. і більше, також відноситься до "крупняків".
Виявлені завдяки законопроекту "великі" платники податків, стануть не лише звітувати перед державою, але і будуть зобов'язані виконати легкий "стриптиз": державні контролюючі органи отримають практично повний доступ до інформації про їх банківські рахунки і вміст банківських ячейок. 
У пояснювальній записці до законопроекту Мінфін приводить і "техніко-економічне" обгрунтування свого інтелектуального продукту. У 2016 році, як показав сезон подання декларацій фізичними особами, 63 "особи" задекларували свої доходи на загальну суму 7,658 млрд грн. або у середньому 121,5 млн грн. на брата. У результаті подачі цих декларацій Державна фіскальна служба додатково нарахувала 225,2 млн грн. прибуткового податку (по 3,5 млн грн. на декларанта) і 26,6 млн грн. військового збору.
Сам по собі прибутковий податок є досить вагомим елементом у структурі доходів державного бюджету. За даними ДФС, за станом на 01.12.2017 року, загальний обсяг податкових надходжень, зібраних ГУ ДФС до зведеного державного бюджету України, склав 474,4 млрд грн., у тому числі прибутковий податок 66,7 млрд грн. або більше 14%.
При аналізі даного законопроекту, виникає саме той стан, який прийнято називати "змішані відчуття". 
З одного боку, збільшувати податкові надходження до бюджету - справа корисна і важлива. Пошук товстосумів на предмет вивертання кишень на користь державного бюджету, справа не лише корисна, але і "свята" у розумінні основної маси населення. З іншого боку, затівати окремий законопроект, який регулюватиме життя приблизно ста чоловік... Легше було їх всіх зібрати в одному київському ресторані і дивлячись в очі запитати про доходи. 
Та і ККД закону так собі. Якщо органи ДФС донарахували всього 225,2 млн прибуткового податку, то це приблизно 2,9% від задекларованого доходу. Виходить, велику частину податків, великі "фізики" заплатили самі. 
Швидше за все, мета законопроекту полягає не в декларуванні доходів, а в декларуванні майнового стану. Як показала практика "очищення банківської системи", жоден власник збанкрутілого банку не поніс покарання за розорення своєї фінансової установи. Адже чинне законодавство передбачає не лише кримінальну, але і що важливо для вкладників, матеріальну відповідальність за доведення банку до стану неплатоспроможності. Проте, все майно і активи бенефіціарів банків, що кинули українців на мільярди гривень, залишилося при них. Чого не скажеш про вкладників, багато яких втратили багаторічні заощадження.
Та ж сама ситуація і в інших секторах економіки, де розоряються крупні підприємства, авіакомпанії, туристичні агентства. І скрізь, кінцеві бенефіціари виходять сухими з води.
Основний фінансовий потік виводиться завчасно на запасні аеродроми. У країні вже сформувався цілий прошарок "Зицпредседателей Фунтов", які "сиділи" при Кучмі, Ющенку, Януковичу.... Правда термін "сиділи" дуже гучний для нашої системи боротьби з економічним злочинами. Виявлення прихованих бенефіціарів ключових бізнес-систем допоможе не лише відстежувати кінцеву станцію фінансових потоків, але і притягувати реальних власників до відповідальності за умисне доведений бізнесу до банкротства.
Можливо тоді зникнуть такі фрази як "борги віддають лише боягузи" і "кому я винен, всім вибачаю".
Теоретично, виявлення ланцюжка контрольованих іноземних компаній (КІК), допоможе ефективніше відстежувати відплив капіталу за кордон, а також невраховану експортну виручку і доходи від продажу активів в Україні. На даний час через систему КІК переміщується 30-40% неврахованої експортної виручки, яка осідає на рахунках компаній-нерезидентів, торгівельних "прокладок". Як правило, ці компанії розміщуються в юрисдикціях з низькою базою оподаткування, де не потрібно платити податок на додану вартість, а ставка корпоративного податку на прибуток  - від 0 до 5%. Таким чином, лише за допомогою вживання спеціально створених іноземних компаній, власники наших фінансово-промислових груп можуть понизити податкове навантаження з 38% в Україні (ПДВ + податок на прибуток) до максимум 5% у спеціальних юрисдикціях, деякі з яких навіть не віднесені до категорії офшорних.
На жаль, ні повноцінної системи по обміну інформацією з іноземними податковими органами, ні ефективної моделі трансфертного ціноутворення із застосуванням механізмів контролю КІК, ні майнової відповідальності фізичних осіб - бенефіціарів за платоспроможність їх бізнесу в Україні, у нас поки немає, при чому, навіть на рівні реальних законопроектів. Більш того, наша країна повною мірою не імплементувала стандарти БЕПС, покликані боротися з розмиванням податкової бази і адаптовані у більшості розвинених країн світу, у тому числі, як це не парадоксально і в РФ, яка приєдналася до стандартів торік. Зате є законопроекти, подібні згаданому вище, які будуть подані суспільству під пікантним соусом боротьби з корупцією, незаконним збагаченням і відмиванням доходів, отриманих незаконним шляхом.
Не дивлячись на певну корисність ідеї, не можна виключити, що прихована мета такого законопроекту - це примус бізнесу-еліт до лояльності напередодні нового політичного циклу. Мовляв, ми знаємо, скільки у тебе грошей на рахунках, "портретів роботи Пабло Пікассо", древніх мощів і іншої "скромної чарівності буржуазії". І ми можемо збанкротити твій банк або авіакомпанію буквально двома-трьома нормативними документами (навіть не законами).
А там доведеться відповідати за банкротство і сказати "я не я, і кобила не моя" вже не вийде. Отже на майбутніх виборах нашим товстосумам краще буде "прикинутися дрантям і не відсвічувати" або робити "правильні" ставки.
Якщо законопроект буде ухвалений найближчим часом, то перше декларування буде проведено у 2019 році за підсумками 2018-го, тобто якраз перед черговими виборами.
Але ж багато глобальних на перший погляд проблем можуть ефективно вирішуватися, у тому числі, за допомогою реформи системи адміністрування прибуткового податку і обов'язкового декларування.
У першу чергу, якщо говорити про багатіїв і їх декларації, то необхідно вводити прогресивну шкалу оподаткування з 18% (мінімум) до 50-60% у разі здобуття доходів понад 50 млн грн. на рік. При чому, мінімальну ставку не можна застосовувати для оподаткування мінімальних зарплат. Виходить абсурдна ситуація: спочатку держава забирає прибутковий податок, а потім платить субсидію на комунальні послуги. Не менше абсурдно обкладати дохід фізичної особи, одержуючої десятки мільйонів гривень на рік по ставці, яку застосовують до доходів людини, що живе від зарплати до авансу.
Крім того, до тих пір, поки ми не прийдемо до необхідності самостійної сплати прибуткового податку за підсумками року (зараз податок утримує працедавець), пересічний українець ніколи не відчує справжню ціну держави і у скільки обходиться йому утримання чиновників. Зараз для нього - це не більш, ніж абстракція: просто за народні гроші. А, не знаючи особисту ціну управління країною, неможливо і визначити індивідуальну ціну помилки на виборах.
Що стосується боротьби з неефективною надбудовою. Давність і глибина ерозії не дозволяє її вилікувати звичайною гомеопатією, тобто декларуванням, що і показала система електронних декларацій чиновників і депутатів.
Тут потрібні радикальніші заходи. Наприклад, введення кримінальної і фінансової відповідальності за невідповідність способу життя задекларованим доходам. Лише радикальні заходи можуть зупинити той корупційний прес, який продовжує віджимати економіку на макуху. Втім, ще питання чи погодяться волелюбні українці жити по таких чесних, але, відверто кажучи, жорстким законам.
 
Олексій Кущ
 

Сначала зайдите на главные новости Херсона, Херсонская городская газета и останетесь здесь навсегда
  • Автор: Журналіст
  • Переглядів: 774
  • Коментарів: 0
  • 12-01-2018, 07:22

реклама партнерів

Інформація до новини

Шановний користувач, Ви зайшли на сайт як не зареєстрований.
Ми пропонуємо Вам зареєструватись або зайти під своїм логіном.
Адміністрація не несе відповідальності за коментарі користувачв. Якщо Ви побачили рекламу, або непристойні коментарі, будь-ласка натисніть кнопку "СКАРГА".


Добавление комментария

Ваше Имя:
Ваш E-Mail:
Код:
Кликните на изображение чтобы обновить код, если он неразборчив
Введите код: